Integritetspolicy

Integritetspolicy

Denna integritetspolicy beskriver vilka kategorier av personuppgifter KZ Larm & Säkerhetstjänst AB behandlar, de ändamål för vilka dessa uppgifter samlas in, samt hur du kan utöva dina rättigheter enligt gällande dataskyddslagstiftning, inklusive GDPR (Dataskyddsförordningen, EU 2016/679). Klicka nedan för att läsa mer om vår hantering av personuppgifter.

Vilka kategorier av personuppgifter behandlar vi?


Dina personuppgifter samlas framför allt in från dig eller genereras genom din användning av våra tjänster, till exempel via Mina sidor eller ditt larmsystem. I vissa fall hämtar vi även information från tredje part för att säkerställa att vi har korrekta och nödvändiga uppgifter. De personuppgifter vi behandlar kan kategoriseras enligt följande:

  • Identitetsinformation: Namn, adress, telefonnummer, e-postadress, kundnummer, personnummer och installationsadress för larmsystemet (om det inte installeras på din hemadress). Om du är företagskund behandlar vi både företagsinformationen och kontaktuppgifterna till angivna kontaktpersoner.

  • Finansiell information: Betalningsuppgifter, Autogiro och kreditbetyg (detta erhålls från auktoriserade kreditinstitut och du blir meddelad av institutet).

  • Avtalsinformation: Kopia av ditt avtal med KZ Larm, inklusive dokument från nykundshanteringen eller senare avtalsändringar (t.ex. vid flytt), installationsadress, kundnummer, paneltyp och faktureringsinformation.

  • Telefoninspelningar: Samtal till och från vår larmcentral samt, om du inte valt bort det, samtal till våra kundserviceavdelningar.

  • Kundaktiviteter: Information om ägarbyte, underhåll och kommunikation via e-post, sms, chatt eller telefon. Viktiga detaljer från kundservicesamtal loggas i vårt system.

  • Användar- och larmsysteminformation: Namn, adress, telefonnummer och e-post för dig och tredje parter som godkänts att hantera larmsystemet (t.ex. familjemedlemmar eller grannar). Detta inkluderar även hustyp, paneltyp, larmkomponenter och koder. Loggar om på-/avlarmning och tekniska larm samt hantering av integrerade smarta lås eller liknande funktioner.

  • Loggar från plattformsanvändning: Uppgifter om din aktivitet i KZ Larm-appen eller Mina sidor på vår webbplats, inklusive inloggningsuppgifter, app-id, enhetsinformation och nätverksuppgifter.

  • Bilder och video: Om övervakningsfunktioner är aktiverade, behandlar vi inspelningar, streaming och överföring av bilder, video och ljud. Videoinspelningar är endast åtkomliga om du specifikt godkänner det i KZ Larm-appen.

  • E-postinformation: Aggregerad information om hur du läser vår kommunikation, inklusive om e-post öppnats och länkar klickats på.

  • Leadinformation: Om du fyller i ett kontaktformulär på vår webbplats eller en tredje parts webbplats för marknadsföringsändamål. Vi kan även få leads från strategiska partners, exempelvis via fackföreningar, banker eller försäkringsbolag som vi samarbetar med. Adresser från personer som vill undvika marknadsföring utanför sina hem (dörrknackning) registreras enligt EU konsumentlagar. Kontaktuppgifter till de som valt bort marknadsföring lagras för att respektera dessa reservationer.

  • Försäljningsinformation: Personuppgifter relaterade till våra försäljningsaktiviteter, såsom bostadstyp, larmhistorik och dialog med säljare eller installationspersonal. Vi loggar kontaktuppgifter, sammanfattningar av samtal samt källor till marknadsföringsaktivitet.

  • Hårdvaruunderhållsinformation: Information om underhålls- eller felsökningsärenden kopplade till ditt larmsystem, inklusive kontakt med vårt installationsteam och relevant information för att lösa problem.

  • Cookieinformation: Vi använder cookies, pixlar och liknande teknik för att känna igen dig mellan olika enheter och anpassa innehållet efter dina preferenser. Mer information finns i vår cookiepolicy.

Observera att vi inte kan erbjuda vissa tjänster om du inte förser oss med de nödvändiga personuppgifterna som anges ovan.

Hur vi använder dina personuppgifter


Nedan finner du en översikt över de ändamål för vilka vi behandlar personuppgifter, vilka kategorier av information vi använder för dessa ändamål, samt den rättsliga grunden för vår behandling.

Hantering av nya kunder

När du kontaktar oss via vårt kontaktformulär på webbplatsen behandlar vi din leadinformation för att kunna erbjuda relevanta tjänster och produkter. Behandlingen grundas på ditt samtycke när du skickar in formuläret, enligt artikel 6.1 a i GDPR. Om vi får leadinformation från våra partners baseras behandlingen antingen på ditt samtycke till vår partner (artikel 6.1 a i GDPR) eller vårt berättigade intresse att marknadsföra och sälja våra tjänster (artikel 6.1 f i GDPR). Du kan alltid välja att avstå från marknadsföring genom att kontakta vår kundservice. E-postutskick innehåller en länk för avregistrering.

Vid intresse att bli kund hos KZ Larm och säkerhetstjänst AB, behandlar vi identitetsinformation, finansiell information, avtalsinformation, försäljningsinformation samt uppgifter om användare och larmsystem för att ge en offert, installera larmsystemet och registrera avtalet. Vi kontrollerar ditt kreditbetyg och behandlar ditt personnummer i enlighet med Dataskyddslagen (SFS 2018:218). Behandlingen sker för att kunna ingå ett avtal med dig, enligt artikel 6.1 b i GDPR.

Administration och underhåll av kundrelationen

Efter att du blivit kund behandlar vi finansiell och identitetsinformation för att utfärda fakturor och registrera betalningar, vilket sker för att fullgöra vårt avtal enligt artikel 6.1 b i GDPR. Vi behandlar även dessa uppgifter för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter, som bokföring och skatterapportering enligt artikel 6.1 c i GDPR.

Om du kontaktar vår kundservice kan telefoninspelningar lagras, om du inte nekar inspelning, för kvalitetssäkring och utbildning. Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse enligt artikel 6.1 f i GDPR. Vi antecknar även samtalets innehåll i vår kunddatabas för att kunna erbjuda bättre svar vid framtida kontakt. Syftet är att förbättra din kundupplevelse, i enlighet med artikel 6.1 f i GDPR.

Vid larmbehandling hanterar vi identitetsinformation, bilder och information om användare och larmsystem för att kunna agera vid nödsituationer, enligt artikel 6.1 b i GDPR. Telefoninspelningar från larmcentralen kan lagras för att logga hanteringen av larm och förbättra våra tjänster, enligt artikel 6.1 f i GDPR.

Marknadsföring och digitala plattformar

Vi behandlar leadinformation, e-postdata, försäljningsdata, cookies och identitetsinformation för att genomföra marknadsföringsaktiviteter, baserat på ditt samtycke eller vårt berättigade intresse, enligt artikel 6.1 a och f i GDPR. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Kunder hos KZ Larm kan få nyhetsbrev och annan information, om de inte aktivt valt att avstå.

Kvalitetssäkring och utbildning

Vi samlar in och analyserar data för att förbättra vår service och utbilda personal, baserat på vårt berättigade intresse att säkerställa hög kvalitet på våra tjänster, enligt artikel 6.1 f i GDPR.

Vilka delar vi dina personuppgifter med?

Vi kan komma att dela dina personuppgifter med tredje part endast när det är nödvändigt som en del av vårt avtal med dig, för att kunna bedriva verksamhet, eller när det krävs enligt en rättslig eller lagstadgad förpliktelse. När vi lämnar ut dina personuppgifter till tredje part, delar vi endast den mängd uppgifter som är nödvändig för att uppfylla affärsbehovet eller det rättsliga kravet. Dina personuppgifter delas inte med andra utan ditt samtycke, till exempel i samband med ett erbjudande eller bonusprogram, eller om vi har en rättslig förpliktelse att göra det.

Nedan följer en lista över de kategorier av mottagare som vi delar personuppgifter med. Vi ser alltid till att ha tillräckliga avtal och sekretessförbindelser innan vi delar information. Vi säljer inte dina personuppgifter till tredje part för kommersiella ändamål.


Koncernbolag


KZ Larm och Säkerhetstjänst AB ingår i en koncern där IT-funktionen administrerar våra IT-applikationer som personuppgiftsbiträde, och vi har avtal om personuppgiftsbehandling för detta ändamål. Personal från IT-funktionen kan ha åtkomst till dina personuppgifter i våra system. Andra funktioner inom koncernen kan också begära åtkomst till personuppgifter för analyser och rapporter, till exempel om försäljningsstatistik eller kundnöjdhet, för att rapportera till koncernledningen och styrelsen. All åtkomst godkänns strikt på behovsbasis.


Leverantörer


Vi anlitar leverantörer som behandlar personuppgifter för vår räkning. Dessa leverantörer agerar som personuppgiftsbiträden och måste följa gällande dataskyddslagstiftning samt våra tekniska och organisatoriska krav. Vi har avtal med dessa leverantörer om personuppgiftsbehandling. Våra huvudsakliga kategorier av leverantörer inkluderar:


  • IT-leverantörer: Dessa leverantörer tillhandahåller service och underhåll av IT-applikationer och kan ha åtkomst till personuppgifter. Vi har avtal med dem som personuppgiftsbiträden.

  • Partners: Vi samarbetar med partners som genererar kunder, som fackföreningar och försäkringsbolag. Dessa parter delar dina uppgifter med oss enligt deras avtal med dig.

  • Fakturering och inkasso: Vi använder externa leverantörer för fakturering och inkassotjänster, och dessa är våra personuppgiftsbiträden.

  • Säkerhetsvakter: Vi samarbetar med säkerhetsvakter som utför utryckningar vid utlöst larm och delar nödvändiga uppgifter för att de ska kunna fullgöra sitt uppdrag.

  • Marknadsföringstjänster: Vi använder Google Inc. och Facebook Inc. för marknadsföring på internet och sociala medier. Mer information finns i vår cookiepolicy.

  • Kreditvärderingsinstitut: Vi samarbetar med auktoriserade institut för att utvärdera din betalningsförmåga. Dessa agerar som separata personuppgiftsansvariga.


Polismyndigheten och andra offentliga myndigheter


Vid utlöst larm i samband med inbrott eller brottslig aktivitet delar vi övervakningsmaterial med polisen på begäran. Andra myndigheter kan också begära personuppgifter vid rättslig förpliktelse.


Internationella överföringar av personuppgifter


Vi strävar efter att behandla personuppgifter inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). När vi överför personuppgifter till leverantörer utanför EES tillämpar vi giltiga överföringsmekanismer, såsom EU-kommissionens standardavtalsklausuler. Vi vidtar ytterligare säkerhetsåtgärder för att skydda dina rättigheter och friheter. Under särskilda omständigheter kan vi överföra uppgifter utanför EES om det är nödvändigt eller om du samtycker.


Användning av meddelandetjänster från tredje part


Om du kontaktar oss via tjänster som Facebook Messenger gäller dessa tjänsters användarvillkor och sekretesspolicy.

Vilka är dina rättigheter och hur utövar du dem?

Som registrerad hos KZ Larm och Säkerhetstjänst AB har du flera rättigheter enligt gällande dataskyddslagstiftning. Om du vill utöva någon av dessa rättigheter kan du kontakta vår kundservice på 0771-80 95 30 eller skicka ett e-postmeddelande till vårt dataskyddsombud på info@kzlarm.se. För att skydda din integritet och säkerställa att vi inte delar personuppgifter med obehöriga, kan vi behöva bekräfta din identitet innan vi behandlar din begäran. Efter att din identitet har bekräftats svarar vi så snart som möjligt, vanligtvis inom 30 dagar. Om vi inte kan svara inom den tidsramen informerar vi dig om orsaken och förlängningen.


Nedan följer en sammanfattning av dina rättigheter. Mer information finns på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.


Dina rättigheter:


  • Rätt till information: Du har rätt att få ytterligare information om hur vi använder dina personuppgifter.


  • Rätt till tillgång: Du har rätt att begära en kopia av de personuppgifter vi behandlar om dig. Det kan dock finnas undantag, till exempel om tillgången kränker andras rättigheter eller omfattar affärshemligheter. Om vi gör undantag informerar vi dig om detta.


  • Rätt till rättelse: Om du upptäcker att någon av de personuppgifter vi behandlar är felaktiga har du rätt att kräva att de rättas. Du kan även själv rätta vissa uppgifter, såsom din PIN-kod och språkinställningar, via Mina sidor.


  • Rätt till dataportabilitet: Du har rätt att få en elektronisk kopia av de personuppgifter du lämnat till oss i digitalt format, antingen direkt till dig eller till en tredje part som du valt.


  • Rätt att bli bortglömd: Om du anser att vi lagrar information som borde ha raderats har du rätt att begära att dessa personuppgifter raderas. Observera dock att vi kan vara skyldiga att behålla vissa uppgifter på grund av rättsliga förpliktelser, till exempel inom bokföring och skatterapportering.


  • Rätt att göra invändningar: Du har rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter om det finns särskilda skäl. Du kan också när som helst avstå från direktmarknadsföring genom att kontakta vår kundservice eller avregistrera dig via länken i våra e-postutskick.


  • Rätt till begränsning: Du har rätt att begära att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter om du anser att vi behandlar dem felaktigt eller om du vill att vi behåller uppgifter som annars skulle raderas.


  • Automatiserade beslut och profilering: Vi använder inte automatiserade beslut i vår hantering av dina personuppgifter. För marknadsföringssyften använder vi däremot segmentering och analyser för att optimera våra insatser och anpassa marknadsföringen efter kundernas behov. Dessa analyser påverkar dock inte dig på ett sätt som har rättsliga eller betydande konsekvenser.

Hur länge lagrar vi dina personuppgifter?

KZ Larm och Säkerhetstjänst AB lagrar dina personuppgifter endast så länge det är nödvändigt för att uppfylla ändamålen enligt denna integritetspolicy. Vi tillämpar följande lagringstider:

Namn, adress, kontaktuppgifter och kund-id: Lagring i vår kunddatabas sker som längst 12 månader efter att avtalet upphört. I bokföringsarkivet behålls namn, adress och kund-id i 5 år efter att kundrelationen avslutats.

  • Kopia av avtal och fakturor: Raderas 5 hela räkenskapsår efter att kundrelationen avslutats. Papperskopior skannas och förstörs inom 30 dagar efter avtalstecknandet.

  • Nykundsinformation (som kreditbetyg, antal medlemmar i hushållet m.m.): Raderas 6 månader efter att kundrelationen avslutats.

  • Kundaktiviteter (kontakt med kundservice, kundomdömen, ägarbyte, kommunikation m.m.): Raderas 6 månader efter att kundrelationen avslutats.

  • Data om potentiella kunder: Data som samlas in genom offertformulär eller förfrågningar om våra produkter och tjänster raderas 6 månader efter att uppgifterna har lämnats in.

  • Data från larmsystemet (installationsinformation, aktivitetsloggar, utlösta larm m.m.): Raderas 3 år efter att kundrelationen avslutats.

  • Verifieringsbilder och -video från larmsystemet vid utlöst larm: Bilder raderas efter 7 dagar. Material kan lagras i 30 dagar om det sannolikt kommer att behövas för en polisutredning.

  • Användaraktivitet på Mina sidor (webben och appen): Raderas 12 månader efter att kundrelationen avslutats.

  • Telefoninspelningar: Samtal till och från larmcentralen sparas i 12 månader, och samtal till kundservice sparas i 13 månader.

  • Säkerhetskopior: IT-säkerhetskopior raderas löpande på en 2-årsbasis.

  • Avbud från marknadsföring (dörrknackning, telefon, e-post): Dessa raderas som regel inte, men adressuppgifter kopplade till våra "knackar inte"-listor raderas efter 7 år, om inget annat avtalats.


Observera att kundrelationen anses avslutad när den sista utestående fakturan är betald i sin helhet.


Vi kan i vissa fall behöva lagra personuppgifter under en längre period om detta är nödvändigt för att uppfylla rättsliga förpliktelser, avtal eller för att lösa tvister.

Du kan när som helst välja att avstå från att ta emot marknadsföringskommunikation från oss genom att kontakta kundservice eller avregistrera dig från e-postutskick. Detta kan dock begränsa vår möjlighet att skicka relevant information eller leverera tjänster, utan att detta anses vara ett avtalsbrott från vår sida.

Säkerhet

På KZ Larm och Säkerhetstjänst AB har vi vidtagit avancerade tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter och säkerställa att de förblir tillgängliga, integrerade och konfidentiella. Våra högkvalificerade IT- och säkerhetsexperter arbetar med att säkerställa att våra system skyddas, och vi samarbetar endast med leverantörer som kan garantera efterlevnad av gällande säkerhetsstandarder och lagar.


Du kan också själv bidra till att skydda dina uppgifter genom att följa dessa enkla säkerhetsåtgärder:

Skicka ingen känslig information via okrypterad e-post. Vi kommer aldrig att be dig skicka betalningsuppgifter, koder eller lösenord via e-post. Om vi kontaktar dig via telefon, kommer vi alltid att ställa en överenskommen säkerhetsfråga innan vi delar konfidentiell information.

  • Använd starka lösenord och säkerhetskoder. Ditt lösenord bör innehålla en kombination av stora och små bokstäver, siffror och specialtecken för att vara så säkert som möjligt.

  • Klicka inte på länkar i misstänkta e-postmeddelanden. Om du får ett e-postmeddelande som ber om känslig information, kontrollera alltid avsändarens e-postadress noggrant. Bedragare använder ofta e-postadresser som liknar originalet. Meddelanden från oss skickas alltid från info@kzlarm.se.

  • Håll dina kontaktuppgifter uppdaterade så att vi kan nå dig vid ett utlöst larm eller misstanke om bedrägeri.

  • Se till att dina enheter är uppdaterade. Installera alltid den senaste versionen av säkerhetsuppdateringar för att skydda dig mot identifierade säkerhetsbrister.


Om du upptäcker någon misstänkt aktivitet eller tror att du blivit utsatt för identitetsstöld eller bedrägeri, kontakta omedelbart vår kundservice på 040-18 18 09 eller mejla oss på info@kzlarm.se.

KZ Larm på sociala medieplattformar

KZ Larm har företagskonton på Instagram, Facebook och LinkedIn, och behandlingen av personuppgifter på dessa plattformar styrs av respektive plattforms användarvillkor och integritetspolicy. Vi använder dessa konton för att marknadsföra och förbättra våra tjänster samt för att nå ut till potentiella och befintliga kunder och medarbetare. Den rättsliga grunden för detta är vårt berättigade intresse enligt artikel 6.1 f i GDPR.

Om du kontaktar oss via något av dessa konton, eller om du gillar eller delar vårt publicerade innehåll, kan vi se grundläggande användarinformation från ditt konto, såsom namn och e-postadress. Vi kommer att svara dig på samma plattform och behandla dina personuppgifter i samband med denna kommunikation. Vi ber dig att inte dela någon konfidentiell personlig information på dessa plattformar.

Du kan alltid sluta följa våra konton eller ta bort dina kommentarer och meddelanden. Observera att dina personuppgifter inte raderas automatiskt när du slutar följa ett konto. Var också medveten om att alla dessa plattformar kan ha internationella dataöverföringar till USA. Vi rekommenderar att du läser deras respektive integritetspolicy för mer information om hur de hanterar dina personuppgifter.

När du använder Facebook får vi dessutom aggregerade statistikrapporter från Facebook genom en tjänst som heter Facebook Insights. Denna tjänst gör det möjligt för oss att följa aktiviteten kopplad till vårt konto. Dessa rapporter innehåller inga personuppgifter och är anonyma för oss. Vi agerar som gemensamt personuppgiftsansvariga tillsammans med Facebook Inc. i samband med denna tjänst. Mer information om Facebook Insights kan du hitta här.

För frågor, kontakta oss på info@kzlarm.se eller telefon 040-18 18 09.

Vilka kategorier av personuppgifter behandlar vi?


Dina personuppgifter samlas framför allt in från dig eller genereras genom din användning av våra tjänster, till exempel via Mina sidor eller ditt larmsystem. I vissa fall hämtar vi även information från tredje part för att säkerställa att vi har korrekta och nödvändiga uppgifter. De personuppgifter vi behandlar kan kategoriseras enligt följande:

  • Identitetsinformation: Namn, adress, telefonnummer, e-postadress, kundnummer, personnummer och installationsadress för larmsystemet (om det inte installeras på din hemadress). Om du är företagskund behandlar vi både företagsinformationen och kontaktuppgifterna till angivna kontaktpersoner.

  • Finansiell information: Betalningsuppgifter, Autogiro och kreditbetyg (detta erhålls från auktoriserade kreditinstitut och du blir meddelad av institutet).

  • Avtalsinformation: Kopia av ditt avtal med KZ Larm, inklusive dokument från nykundshanteringen eller senare avtalsändringar (t.ex. vid flytt), installationsadress, kundnummer, paneltyp och faktureringsinformation.

  • Telefoninspelningar: Samtal till och från vår larmcentral samt, om du inte valt bort det, samtal till våra kundserviceavdelningar.

  • Kundaktiviteter: Information om ägarbyte, underhåll och kommunikation via e-post, sms, chatt eller telefon. Viktiga detaljer från kundservicesamtal loggas i vårt system.

  • Användar- och larmsysteminformation: Namn, adress, telefonnummer och e-post för dig och tredje parter som godkänts att hantera larmsystemet (t.ex. familjemedlemmar eller grannar). Detta inkluderar även hustyp, paneltyp, larmkomponenter och koder. Loggar om på-/avlarmning och tekniska larm samt hantering av integrerade smarta lås eller liknande funktioner.

  • Loggar från plattformsanvändning: Uppgifter om din aktivitet i KZ Larm-appen eller Mina sidor på vår webbplats, inklusive inloggningsuppgifter, app-id, enhetsinformation och nätverksuppgifter.

  • Bilder och video: Om övervakningsfunktioner är aktiverade, behandlar vi inspelningar, streaming och överföring av bilder, video och ljud. Videoinspelningar är endast åtkomliga om du specifikt godkänner det i KZ Larm-appen.

  • E-postinformation: Aggregerad information om hur du läser vår kommunikation, inklusive om e-post öppnats och länkar klickats på.

  • Leadinformation: Om du fyller i ett kontaktformulär på vår webbplats eller en tredje parts webbplats för marknadsföringsändamål. Vi kan även få leads från strategiska partners, exempelvis via fackföreningar, banker eller försäkringsbolag som vi samarbetar med. Adresser från personer som vill undvika marknadsföring utanför sina hem (dörrknackning) registreras enligt EU konsumentlagar. Kontaktuppgifter till de som valt bort marknadsföring lagras för att respektera dessa reservationer.

  • Försäljningsinformation: Personuppgifter relaterade till våra försäljningsaktiviteter, såsom bostadstyp, larmhistorik och dialog med säljare eller installationspersonal. Vi loggar kontaktuppgifter, sammanfattningar av samtal samt källor till marknadsföringsaktivitet.

  • Hårdvaruunderhållsinformation: Information om underhålls- eller felsökningsärenden kopplade till ditt larmsystem, inklusive kontakt med vårt installationsteam och relevant information för att lösa problem.

  • Cookieinformation: Vi använder cookies, pixlar och liknande teknik för att känna igen dig mellan olika enheter och anpassa innehållet efter dina preferenser. Mer information finns i vår cookiepolicy.

Observera att vi inte kan erbjuda vissa tjänster om du inte förser oss med de nödvändiga personuppgifterna som anges ovan.

Hur vi använder dina personuppgifter


Nedan finner du en översikt över de ändamål för vilka vi behandlar personuppgifter, vilka kategorier av information vi använder för dessa ändamål, samt den rättsliga grunden för vår behandling.

Hantering av nya kunder

När du kontaktar oss via vårt kontaktformulär på webbplatsen behandlar vi din leadinformation för att kunna erbjuda relevanta tjänster och produkter. Behandlingen grundas på ditt samtycke när du skickar in formuläret, enligt artikel 6.1 a i GDPR. Om vi får leadinformation från våra partners baseras behandlingen antingen på ditt samtycke till vår partner (artikel 6.1 a i GDPR) eller vårt berättigade intresse att marknadsföra och sälja våra tjänster (artikel 6.1 f i GDPR). Du kan alltid välja att avstå från marknadsföring genom att kontakta vår kundservice. E-postutskick innehåller en länk för avregistrering.

Vid intresse att bli kund hos KZ Larm och säkerhetstjänst AB, behandlar vi identitetsinformation, finansiell information, avtalsinformation, försäljningsinformation samt uppgifter om användare och larmsystem för att ge en offert, installera larmsystemet och registrera avtalet. Vi kontrollerar ditt kreditbetyg och behandlar ditt personnummer i enlighet med Dataskyddslagen (SFS 2018:218). Behandlingen sker för att kunna ingå ett avtal med dig, enligt artikel 6.1 b i GDPR.

Administration och underhåll av kundrelationen

Efter att du blivit kund behandlar vi finansiell och identitetsinformation för att utfärda fakturor och registrera betalningar, vilket sker för att fullgöra vårt avtal enligt artikel 6.1 b i GDPR. Vi behandlar även dessa uppgifter för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter, som bokföring och skatterapportering enligt artikel 6.1 c i GDPR.

Om du kontaktar vår kundservice kan telefoninspelningar lagras, om du inte nekar inspelning, för kvalitetssäkring och utbildning. Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse enligt artikel 6.1 f i GDPR. Vi antecknar även samtalets innehåll i vår kunddatabas för att kunna erbjuda bättre svar vid framtida kontakt. Syftet är att förbättra din kundupplevelse, i enlighet med artikel 6.1 f i GDPR.

Vid larmbehandling hanterar vi identitetsinformation, bilder och information om användare och larmsystem för att kunna agera vid nödsituationer, enligt artikel 6.1 b i GDPR. Telefoninspelningar från larmcentralen kan lagras för att logga hanteringen av larm och förbättra våra tjänster, enligt artikel 6.1 f i GDPR.

Marknadsföring och digitala plattformar

Vi behandlar leadinformation, e-postdata, försäljningsdata, cookies och identitetsinformation för att genomföra marknadsföringsaktiviteter, baserat på ditt samtycke eller vårt berättigade intresse, enligt artikel 6.1 a och f i GDPR. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Kunder hos KZ Larm kan få nyhetsbrev och annan information, om de inte aktivt valt att avstå.

Kvalitetssäkring och utbildning

Vi samlar in och analyserar data för att förbättra vår service och utbilda personal, baserat på vårt berättigade intresse att säkerställa hög kvalitet på våra tjänster, enligt artikel 6.1 f i GDPR.

Vilka delar vi dina personuppgifter med?

Vi kan komma att dela dina personuppgifter med tredje part endast när det är nödvändigt som en del av vårt avtal med dig, för att kunna bedriva verksamhet, eller när det krävs enligt en rättslig eller lagstadgad förpliktelse. När vi lämnar ut dina personuppgifter till tredje part, delar vi endast den mängd uppgifter som är nödvändig för att uppfylla affärsbehovet eller det rättsliga kravet. Dina personuppgifter delas inte med andra utan ditt samtycke, till exempel i samband med ett erbjudande eller bonusprogram, eller om vi har en rättslig förpliktelse att göra det.

Nedan följer en lista över de kategorier av mottagare som vi delar personuppgifter med. Vi ser alltid till att ha tillräckliga avtal och sekretessförbindelser innan vi delar information. Vi säljer inte dina personuppgifter till tredje part för kommersiella ändamål.


Koncernbolag


KZ Larm och Säkerhetstjänst AB ingår i en koncern där IT-funktionen administrerar våra IT-applikationer som personuppgiftsbiträde, och vi har avtal om personuppgiftsbehandling för detta ändamål. Personal från IT-funktionen kan ha åtkomst till dina personuppgifter i våra system. Andra funktioner inom koncernen kan också begära åtkomst till personuppgifter för analyser och rapporter, till exempel om försäljningsstatistik eller kundnöjdhet, för att rapportera till koncernledningen och styrelsen. All åtkomst godkänns strikt på behovsbasis.


Leverantörer


Vi anlitar leverantörer som behandlar personuppgifter för vår räkning. Dessa leverantörer agerar som personuppgiftsbiträden och måste följa gällande dataskyddslagstiftning samt våra tekniska och organisatoriska krav. Vi har avtal med dessa leverantörer om personuppgiftsbehandling. Våra huvudsakliga kategorier av leverantörer inkluderar:


  • IT-leverantörer: Dessa leverantörer tillhandahåller service och underhåll av IT-applikationer och kan ha åtkomst till personuppgifter. Vi har avtal med dem som personuppgiftsbiträden.

  • Partners: Vi samarbetar med partners som genererar kunder, som fackföreningar och försäkringsbolag. Dessa parter delar dina uppgifter med oss enligt deras avtal med dig.

  • Fakturering och inkasso: Vi använder externa leverantörer för fakturering och inkassotjänster, och dessa är våra personuppgiftsbiträden.

  • Säkerhetsvakter: Vi samarbetar med säkerhetsvakter som utför utryckningar vid utlöst larm och delar nödvändiga uppgifter för att de ska kunna fullgöra sitt uppdrag.

  • Marknadsföringstjänster: Vi använder Google Inc. och Facebook Inc. för marknadsföring på internet och sociala medier. Mer information finns i vår cookiepolicy.

  • Kreditvärderingsinstitut: Vi samarbetar med auktoriserade institut för att utvärdera din betalningsförmåga. Dessa agerar som separata personuppgiftsansvariga.


Polismyndigheten och andra offentliga myndigheter


Vid utlöst larm i samband med inbrott eller brottslig aktivitet delar vi övervakningsmaterial med polisen på begäran. Andra myndigheter kan också begära personuppgifter vid rättslig förpliktelse.


Internationella överföringar av personuppgifter


Vi strävar efter att behandla personuppgifter inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). När vi överför personuppgifter till leverantörer utanför EES tillämpar vi giltiga överföringsmekanismer, såsom EU-kommissionens standardavtalsklausuler. Vi vidtar ytterligare säkerhetsåtgärder för att skydda dina rättigheter och friheter. Under särskilda omständigheter kan vi överföra uppgifter utanför EES om det är nödvändigt eller om du samtycker.


Användning av meddelandetjänster från tredje part


Om du kontaktar oss via tjänster som Facebook Messenger gäller dessa tjänsters användarvillkor och sekretesspolicy.

Vilka är dina rättigheter och hur utövar du dem?

Som registrerad hos KZ Larm och Säkerhetstjänst AB har du flera rättigheter enligt gällande dataskyddslagstiftning. Om du vill utöva någon av dessa rättigheter kan du kontakta vår kundservice på 0771-80 95 30 eller skicka ett e-postmeddelande till vårt dataskyddsombud på info@kzlarm.se. För att skydda din integritet och säkerställa att vi inte delar personuppgifter med obehöriga, kan vi behöva bekräfta din identitet innan vi behandlar din begäran. Efter att din identitet har bekräftats svarar vi så snart som möjligt, vanligtvis inom 30 dagar. Om vi inte kan svara inom den tidsramen informerar vi dig om orsaken och förlängningen.


Nedan följer en sammanfattning av dina rättigheter. Mer information finns på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.


Dina rättigheter:


  • Rätt till information: Du har rätt att få ytterligare information om hur vi använder dina personuppgifter.


  • Rätt till tillgång: Du har rätt att begära en kopia av de personuppgifter vi behandlar om dig. Det kan dock finnas undantag, till exempel om tillgången kränker andras rättigheter eller omfattar affärshemligheter. Om vi gör undantag informerar vi dig om detta.


  • Rätt till rättelse: Om du upptäcker att någon av de personuppgifter vi behandlar är felaktiga har du rätt att kräva att de rättas. Du kan även själv rätta vissa uppgifter, såsom din PIN-kod och språkinställningar, via Mina sidor.


  • Rätt till dataportabilitet: Du har rätt att få en elektronisk kopia av de personuppgifter du lämnat till oss i digitalt format, antingen direkt till dig eller till en tredje part som du valt.


  • Rätt att bli bortglömd: Om du anser att vi lagrar information som borde ha raderats har du rätt att begära att dessa personuppgifter raderas. Observera dock att vi kan vara skyldiga att behålla vissa uppgifter på grund av rättsliga förpliktelser, till exempel inom bokföring och skatterapportering.


  • Rätt att göra invändningar: Du har rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter om det finns särskilda skäl. Du kan också när som helst avstå från direktmarknadsföring genom att kontakta vår kundservice eller avregistrera dig via länken i våra e-postutskick.


  • Rätt till begränsning: Du har rätt att begära att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter om du anser att vi behandlar dem felaktigt eller om du vill att vi behåller uppgifter som annars skulle raderas.


  • Automatiserade beslut och profilering: Vi använder inte automatiserade beslut i vår hantering av dina personuppgifter. För marknadsföringssyften använder vi däremot segmentering och analyser för att optimera våra insatser och anpassa marknadsföringen efter kundernas behov. Dessa analyser påverkar dock inte dig på ett sätt som har rättsliga eller betydande konsekvenser.

Hur länge lagrar vi dina personuppgifter?

KZ Larm och Säkerhetstjänst AB lagrar dina personuppgifter endast så länge det är nödvändigt för att uppfylla ändamålen enligt denna integritetspolicy. Vi tillämpar följande lagringstider:

Namn, adress, kontaktuppgifter och kund-id: Lagring i vår kunddatabas sker som längst 12 månader efter att avtalet upphört. I bokföringsarkivet behålls namn, adress och kund-id i 5 år efter att kundrelationen avslutats.

  • Kopia av avtal och fakturor: Raderas 5 hela räkenskapsår efter att kundrelationen avslutats. Papperskopior skannas och förstörs inom 30 dagar efter avtalstecknandet.

  • Nykundsinformation (som kreditbetyg, antal medlemmar i hushållet m.m.): Raderas 6 månader efter att kundrelationen avslutats.

  • Kundaktiviteter (kontakt med kundservice, kundomdömen, ägarbyte, kommunikation m.m.): Raderas 6 månader efter att kundrelationen avslutats.

  • Data om potentiella kunder: Data som samlas in genom offertformulär eller förfrågningar om våra produkter och tjänster raderas 6 månader efter att uppgifterna har lämnats in.

  • Data från larmsystemet (installationsinformation, aktivitetsloggar, utlösta larm m.m.): Raderas 3 år efter att kundrelationen avslutats.

  • Verifieringsbilder och -video från larmsystemet vid utlöst larm: Bilder raderas efter 7 dagar. Material kan lagras i 30 dagar om det sannolikt kommer att behövas för en polisutredning.

  • Användaraktivitet på Mina sidor (webben och appen): Raderas 12 månader efter att kundrelationen avslutats.

  • Telefoninspelningar: Samtal till och från larmcentralen sparas i 12 månader, och samtal till kundservice sparas i 13 månader.

  • Säkerhetskopior: IT-säkerhetskopior raderas löpande på en 2-årsbasis.

  • Avbud från marknadsföring (dörrknackning, telefon, e-post): Dessa raderas som regel inte, men adressuppgifter kopplade till våra "knackar inte"-listor raderas efter 7 år, om inget annat avtalats.


Observera att kundrelationen anses avslutad när den sista utestående fakturan är betald i sin helhet.


Vi kan i vissa fall behöva lagra personuppgifter under en längre period om detta är nödvändigt för att uppfylla rättsliga förpliktelser, avtal eller för att lösa tvister.

Du kan när som helst välja att avstå från att ta emot marknadsföringskommunikation från oss genom att kontakta kundservice eller avregistrera dig från e-postutskick. Detta kan dock begränsa vår möjlighet att skicka relevant information eller leverera tjänster, utan att detta anses vara ett avtalsbrott från vår sida.

Säkerhet

På KZ Larm och Säkerhetstjänst AB har vi vidtagit avancerade tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter och säkerställa att de förblir tillgängliga, integrerade och konfidentiella. Våra högkvalificerade IT- och säkerhetsexperter arbetar med att säkerställa att våra system skyddas, och vi samarbetar endast med leverantörer som kan garantera efterlevnad av gällande säkerhetsstandarder och lagar.


Du kan också själv bidra till att skydda dina uppgifter genom att följa dessa enkla säkerhetsåtgärder:

Skicka ingen känslig information via okrypterad e-post. Vi kommer aldrig att be dig skicka betalningsuppgifter, koder eller lösenord via e-post. Om vi kontaktar dig via telefon, kommer vi alltid att ställa en överenskommen säkerhetsfråga innan vi delar konfidentiell information.

  • Använd starka lösenord och säkerhetskoder. Ditt lösenord bör innehålla en kombination av stora och små bokstäver, siffror och specialtecken för att vara så säkert som möjligt.

  • Klicka inte på länkar i misstänkta e-postmeddelanden. Om du får ett e-postmeddelande som ber om känslig information, kontrollera alltid avsändarens e-postadress noggrant. Bedragare använder ofta e-postadresser som liknar originalet. Meddelanden från oss skickas alltid från info@kzlarm.se.

  • Håll dina kontaktuppgifter uppdaterade så att vi kan nå dig vid ett utlöst larm eller misstanke om bedrägeri.

  • Se till att dina enheter är uppdaterade. Installera alltid den senaste versionen av säkerhetsuppdateringar för att skydda dig mot identifierade säkerhetsbrister.


Om du upptäcker någon misstänkt aktivitet eller tror att du blivit utsatt för identitetsstöld eller bedrägeri, kontakta omedelbart vår kundservice på 040-18 18 09 eller mejla oss på info@kzlarm.se.

KZ Larm på sociala medieplattformar

KZ Larm har företagskonton på Instagram, Facebook och LinkedIn, och behandlingen av personuppgifter på dessa plattformar styrs av respektive plattforms användarvillkor och integritetspolicy. Vi använder dessa konton för att marknadsföra och förbättra våra tjänster samt för att nå ut till potentiella och befintliga kunder och medarbetare. Den rättsliga grunden för detta är vårt berättigade intresse enligt artikel 6.1 f i GDPR.

Om du kontaktar oss via något av dessa konton, eller om du gillar eller delar vårt publicerade innehåll, kan vi se grundläggande användarinformation från ditt konto, såsom namn och e-postadress. Vi kommer att svara dig på samma plattform och behandla dina personuppgifter i samband med denna kommunikation. Vi ber dig att inte dela någon konfidentiell personlig information på dessa plattformar.

Du kan alltid sluta följa våra konton eller ta bort dina kommentarer och meddelanden. Observera att dina personuppgifter inte raderas automatiskt när du slutar följa ett konto. Var också medveten om att alla dessa plattformar kan ha internationella dataöverföringar till USA. Vi rekommenderar att du läser deras respektive integritetspolicy för mer information om hur de hanterar dina personuppgifter.

När du använder Facebook får vi dessutom aggregerade statistikrapporter från Facebook genom en tjänst som heter Facebook Insights. Denna tjänst gör det möjligt för oss att följa aktiviteten kopplad till vårt konto. Dessa rapporter innehåller inga personuppgifter och är anonyma för oss. Vi agerar som gemensamt personuppgiftsansvariga tillsammans med Facebook Inc. i samband med denna tjänst. Mer information om Facebook Insights kan du hitta här.

För frågor, kontakta oss på info@kzlarm.se eller telefon 040-18 18 09.

Senast uppdaterad: 21 december 2024

Din totala säkerhetslevrantör

Vi skräddarsyr säkerhetslösningar helt efter dina behov och levererar service i världsklass.

Kontakt

08.00 - 17.00
Måndag - Fredag
040-18 18 09

Jour nummer
010-20 90 900

© 2025 KZ Larm & Säkerhetsjänst AB

Kaniksvägen 15, 245 92 Staffanstorp

© 2025 KZ Larm & Säkerhetsjänst AB

Kaniksvägen 15, 245 92 Staffanstorp

Din totala säkerhetslevrantör

Vi skräddarsyr säkerhetslösningar helt efter dina behov och levererar service i världsklass.

Ring oss

Måndag - Fredag
08.00 - 17.00

040-18 18 09
info@kzgroup.se

Utforska mer

Privat

Företag

Om oss

Kundservice

© 2025 KZ Larm & Säkerhetsjänst AB

Kaniksvägen 15, 245 92 Staffanstorp

Din totala säkerhetslevrantör

Vi skräddarsyr säkerhetslösningar helt efter dina behov och levererar service i världsklass.

Ring oss

Måndag - Fredag
08.00 - 17.00

040-18 18 09
info@kzgroup.se

Utforska mer

Privat

Företag

Om oss

Kundservice